Sunday, September 25, 2016

BAB 5: KEMAHIRAN MENGAMBIL DAN MEMBUAT NOTA

MENGETAHUI IDEA UTAMA
-mengenal pasti maklumat yang sesuai ditulis
-menggunakan cara yang sesuai
Contoh: outline note, column note
-menggunakan perkataan sendiri
-mencatatkan sumber maklumat yang diperoleh

CARA-CARA MEMBUAT NOTA
a) Annotation: catatan nota untuk memberi penjelasan dalam bentuk penerangan ringkas 
-sesuai digunakan untuk bahan bercetak. Ada juga yang dihasilkan secara menggunkan pelekat atau tandaan pada bahan

b) Outline Note: menggunakan frasa atau kata kunci
-ia juga menggunakan tajuk besar dan kecil serta indentation.
-contoh adalah seperti yang berikut:

c) Column Note: cara mengambil note menggunakan format lajur.



d) Nota Rumusan: nota sebegini mempunyai semua maklumat yang telah diringkasan  
selalunya ianya menyenaraikan idea pokok dalam sesuatu bahan. Contoh adalah sepeti 
berikut:

ALAT-ALAT BERFIKIR DALAM MEMBUAT NOTA
Alat pengurusan grafik juga dikenali sebagai peta pengetahuan, peta konsep , peta cerita dan alat pengurusan kognitif.  Ia merupakan alat komunikasi yang menggunakan simbol-simbol untuk menggambarkan pengetahuan, konsep, pemikiran, idea-idea dan juga hubungan antara mereka.  Tujuan utama alat pengurusan grafik adalah untuk menyediakan bantuan visual bagi membantu pelajar berfikir

Apa itu peta minda ?
a. Peta minda adalah satu lakaran grafik pemikiran individu.
b. Peta ini boleh menjadikan yang tersirat kepada yang tersurat
c. Peranan penting dalam peta minda ialah : merangka, mencatat,  merekod maklumat dan membuat suatu persembahan


  CONTOH PETA MINDA


FISHBONE DIAGRAM

PETA MINDA BERBENTUK CABANG

PETA MINDA BERBENTUK KITARAN

PETA MINDA BERBENTUK CARTA ALIR

PETA MINDA BERBENTUK POKOK

Garis panduan membina peta minda:

1) Mula daripada tengah halaman berdasarkan tajuk atau idea
2) Wujudkan beberapa kelompok atau kategori kata atau 
      penerangan tentang tajuk 
3) Kembangkan garisan untuk menghasilkan corak yang tertentu
4) Gunakan kata kunci, gambar, imej tiga matra atau simbol
5) Tuliskan kata penghubung di atas garisan
6) Jadikan corak yang manarik
7) Gunakan gambar, warna dan corak untuk menunjukkan perkaitan.
8) Gunakan bentuk ringkas seperti kod peribadi supaya lebih cantik
9) Gunakan kreativiti untuk menjadikan Peta Minda yang lebih asli

TEKNIK MENYOAL ARAS TINGGI
a) Mengenal pasti perkara yang diketahui pelajar
b) Melibatkan pelajar dala pelajaran
c) Memotivasikan pelajar
d) Memfokuskan kepada sesuatu
e) Mengenal pasti kelemahan
f) Menggalakkan pemikiran
g) Menggalakkan perbincangan

CONTOH KAEDAH SOALAN ARAS TINGGI
-kaedah sokratik
-soalan bertumpu dan mencapah
-lingkaran soalan

jenis-jenis alat CoRT
ALAT CORT 1
KOMPONENNYA IALAH:

01. PMI Plus, Minus, Interesting. (Baik, Buruk, Menarik.)
Tujuan Berfikir :
Meluaskan fikiran tentang sesuatu situasi. Elakkan reaksi beremosi. Mengembangkan idea.
Kaedah & Langkah :
P : senaraikan semua yang baik.
M : senaraikan semua yang buruk.
I : senaraikan semua yang menarik.
Apakah keputusan atau penilaian tentang tajuk yang dikaji?
Contoh Tajuk Perbincangan :
1. Komputer menggantikan guru dalam sekolah.
2. Arak boleh digunakan untuk tujuan perubatan.
3. Perceraian mengelakkan perbalahan dalam rumahtangga.
02. CAF Consider All Factors (Ambil kira semua faktor)
Tujuan Berfikir :
Meninjau semua aspek situasi dengan lengkap dan menyeluruh. Elakkan terlupa faktor yang penting.
Kaedah & Langkah :
Senaraikan semua faktor yang berkaitan. Pertimbangkan setiap faktor.
Apakah keputusan selepas pertimbangan sewajar dibuat?
Contoh Tajuk Perbincangan :
1. Apakah hadiah yang sesuai untuk hari guru anda?
2. Apakah kegiatan dakwah yang anda ingin ikuti?
03. C&S Consequence and sequel (Kesan dan akibat dari kesan)
Tujuan Berfikir :
Menjangka apa yang akan berlaku selepas sesuatu cadangan dijalankan.
Meramal kesan dan akibat bagi keputusan tersebut.
Kaedah & Langkah :
- Apakah cadangan berkenaan boleh berjaya?
- Apakah risiko yang mungkin dihadapi?
- Apakah kesan serta merta, jangka panjang dan pendek?
- Adakah cadangan berkenaan baik?
Contoh Tajuk Perbincangan :
1. Belajar al-Quran dengan tulisan rumi.
2. Melakukan solat dengan meninggalkan semua perkara sunat.
3. Menceraikan terus isteri yang nusyuz.
04. AGO (Aims,Goals, Objectives.)(Tujuan, matlamat, objektif)
Tujuan Berfikir :
Sentiasa menumpukan perhatian terhadap tujuan asal supaya matlamat tercapai.
Elakkan perkara yang tidak berkenaan.
Kaedah & Langkah :
Apakah AGO rancangan?
Adakah tindakan terkeluar daripada AGO?
Bagaimana pastikan AGO dapat dicapai?
Contoh Tajuk Perbincangan :
1. Apakah AGO hidup anda?
2. Apakah AGO perkahwinan dalam Islam?
3. Apakah AGO diharamkan meminum arak?
05. FIP (First important prioriti)
Tujuan Berfikir :
Perkara paling penting diutamakan
Mengambil kira perkara-perkara yang penting.
Menentukan prioriti.
Elakkan perkara yang tidak patut diutamakan
Kaedah & Langkah :
Apakah perkara-perkara yang penting?
Antara perkara-perkara ini yang mana paling penting?
Apakah prioriti yang diperlukan tindakan segera?
Contoh Tajuk Perbincangan :
1. FIP semasa memilih pasangan hidup.
2. Apakah strategi pembelajaran Pendidikan Islam yang paling baik?
3. Apakah kaedah menghafaz ayat hafazan yang paling mudah?
06. APC (Alternatives, Possibilities, Choices.)
Tujuan Berfikir :
Memikirkan beberapa perkara dengan serentak.
Menentukan pilihan yang terbaik.
Elakkan pemikiran sehala sahaja.
Kaedah & Langkah :
Apakah cara-cara yang berlainan untuk menyelesaikan masalah ini?
Apakah baik buruk cadangan tadi?
Manakah cadangan yang paling baik.
Contoh Tajuk Perbincangan :
1. Bagaimana memilih pemimpin sedangkan calonnya ramai.
2. Peperiksaan dihapuskan. Cari APC.
07. OPV (Other People’s Views)
Tujuan Berfikir
Mengambil kira pandangan orang lain sebelum membuat keputusan.
Elakkan membuat keputusan yang terlalu memfokuskan diri.
Kaedah & Langkah
Apakah idea diri sendiri akan mempengaruhi orang lain?
Bagaimana orang lain memandang idea anda?
Adakah idea anda bernas dan harus dijadikan tindakan?
Contoh Tajuk Perbincangan
1. Ibu bapa wajib menghalang anak remajanya keluar rumah selepas jam 9 malam.
2. Mat Rempit wajib dikenakan hukuman penjara 20 tahun mandotari.
3. Penjualan rokok wajib diharamkan di Malaysia.

ALAT CORT 4
KOMPONENNYA IALAH:
 INPUT RAWAK
=
UNTUK MEMBAWA DALAM SESUATU RAWAK DENGAN KEADAAN untuk mencetuskan idea-idea baru

CABARAN CONCEPT
=
MENCARI DI IDEAS DITERIMA DAN MENCABAR MEREKA

IDEA DOMINAN
=
Mengiktiraf IDEAS MAIN
KOMBINASI

=
LETAK BERSAMA PERKARA UNTUK MEWUJUDKAN SESUATU YANG MEMPUNYAI NILAI LEBIH

KEPERLUAN
=
DIPERTIMBANGKAN KEPERLUAN PADA AWAL THE

penilaian rakan sebaya
=
PENILAIAN ORANG SEKELILING



No comments:

Post a Comment